Vill du uppleva ett nytt land, en ny kultur och möta nya människor?

Pluggar du till socionom/läkare/sjuksköterska/behandslingspedagog eller liknande? Vill du göra något viktigt och givande?

Är du nyfiken på Sydafrika? Vill du bara komma bort från Sverige, göra något nytt?

Southern Ambition Africa erbjuder ett spännande och roligt sätt att se Kapstaden och samtidigt kan du göra något viktigt. Välj på olika projekt inom olika områden; Barnhem, HIV-projekt, soppkök, härbärge, skola, kvinnocenter, sportprojekt, djurprojekt m.m.. Hjälp oss att hjälpa!

kontakt: tania@southernambitionafrica.com, alexandra@southernambitionafrica.com, lovisa@southernambitionafrica.com

måndag 11 februari 2013

Intervju med Elin.


Hej Elin
Du har ju rest runt mycket i världen, och denna gång bar det av till Sydafrika, kan du berätta lite om vad du gjorde där?
Jag praktiserade på en statlig turismorganisation som heter Tourism Enterprise Partnership (TEP) i Kapstaden. TEP jobbar med hållbarheten av små turismföretag i Western Cape genom företagsutveckling och finansiellt stöd.

Hur skulle du beskriva den här resan jämfört med dina andra resor?
Kort men ändå så lång! För min utbildnings skull så var det ett fantastiskt äventyr och väldigt lärorikt att se hur det ser ut på baksidan av besöksnäringen, och se hur turismindustrin fungerar på lokal och regional nivå i Sydafrika och på en statlig organisation. Skulle rekommendera alla praktik under sin utbildning!

Vad var det roligaste du fick uppleva?
Alla resor med jobbet till olika små entreprenörer och platser, alla olika kulturer jag mött och framförallt se skillnader på förhållanden på landsbygd och storstad. Alla vänner jag fått och människor jag träffat, den pigga, glada och vänliga mentalitet som speglar Kapstaden trots de problem och den historia som finns. Alla upptåg med Southern Ambition är oförglömliga, de gör ett fantastiskt jobb, alla gånger jag surfade var också väldigt roligt.

Något tråkigt eller negativt? 
Att inte kunna gå själv kvällstid med mörkret och saknaden av trygg och utvecklad kollektivtrafik kvällstid var såklart en begränsning. Skulle behöva ha bil för att komma dit jag ville en del gånger. Att saker och ting är lite mañana mañana, men det är en vanesak och det funkade bra för mig.

Om vi fokuserar lite på din praktikplats som du har spenderat mycket av din tid på, vilka lärdomar tar du med dig hem?
Hur det fungerar på en statlig organisation, att planering är ett bra redskap som inte användes lika mycket där som här. En överblick på turismnäringen som en del av samhället och hur det påverkar. Nära förståelse för små turismföretagare och deras problematik. Lärde mig också att alla inte har samma förutsättningar och saker och ting inte är så självklart och tryggt som i det svenska samhället. Jag har även fått en bra inblick i hur konsultjobb fungerar. Och att uppskatta den kunskap jag besitter. Har även lärt mig att vara lite mer tålmodig och att det inte betyder något negativt när saker tar lång tid.

När du inte var på praktikplatsen, vad gjorde du då? Inbringade resan något nytt fritidsintresse?
På fritiden träffade jag kompisar, var ute mycket, åt gott, såg mycket stand-up, turistade i Kapstaden och Western Cape, testade aktiviteter som bla sandboarding och vinprovning, var på trevliga konserter och festivaler. Resan gav mig också möjligheten att vågsurfa mycket som är ett av mina största intressen. Framförallt så inbringade resan mer intresse för Sydafrika och Afrika.

Tre saker som stack ut lite extra mycket under din vistelse i Sydafrika??
Hajdyket, Mzolis och vinden (!)

Uppfyllde resan dina förväntningar? 
Absolut, om mer därtill!

Vilket är ditt starkaste minne från resan?
När jag var med Southern Ambition och rappade med Adam Tensta mfl. Det var en vågad resa som förmodligen ingen trodde vi skulle klara!   

För den som aldrig varit i Kapstaden förut, vad får den INTE missa?
Först och främst bara låta kulturen sjunka in, chilla och njuta av de vänliga människor den träffar! Men absolut upp på Table Mountain, ät på en riktig afrikansk restaurang, surfa med Stoked Surf School, åk till Simons Town med tåg, dyk med hajar eller gör någon annan adrenalinkicks aktivitet och besök en kåkstad. Tänk hållbart och ansvarsfullt som turist.

Hur upplevde du Southern Ambition Africa?
Som en stor varm familj som jobbar för ett gott syfte och är ansvarsfulla och mycket hjälpsamma och ödmjuka. Det bästa med en internationell organisation är att olika länders kulturer lyfts och används på ett bra vis.

Nu är du tillbaka på svensk mark, vad händer härnäst Elin?
Jag har påbörjat min sista termin på Turismprogrammet i Karlstad och går in i uppsatskursen snart med avslutande C-uppsats.

Resplaner? 
Den närmsta resan är i mars då jag med en klasskamrat åker till Seychellerna för att genomföra vår C-uppsats om hållbar turism och eko certifiering i 8 veckor. Afrika igen J. Har även en weekend-resa med vänner inplanerad i juni efter examen.

Tack så mycket, och vi på Southern Ambition är glada över att ha fått tillbringat denna tid med dig, och önskar dig all lycka i framtiden.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar